2012. szeptember 10., hétfő

Önkéntes nyugdíjpénztár és a jövő

Önkéntes nyugdíjpénztár (és a nyugdíjrendszer)

Nem emlékszem, hogy írtam-e a svéd nyugdíjrendszerről, úgyhogy gyorsan összefoglalom az eddig megszerzett ismereteinket.


A svéd nyugdíjrendszer alapvetően három pillérből áll:

- Allmän pensionen, amit a munkavállaló béréből vonnak kötelezően és ami a bruttó fizetés 18,5%-a*;
- Tjänstpension, amit a munkaadó fizet a dolgozó után;
- Privat pension, ami egyfajta önkéntes nyugdíjpénztár (ez nem kötelező).


(a képet a http://internwebben.ki.se/en/pension oldalról halásztam)

*) Ha az alapfizetésemet veszem alapul (bruttó 23.420 Kr), akkor 17.911 Kr a nettóm, tehát 23,52% adót fizettem. Ebből a 23,52%-ból 18,5% a nyugdíjjárulékom, tehát az effektív szja-m 5% körül lehet. Tavaly, mikor még tudtam túlórázni 28.000 Kr körül volt a bruttóm, aminek 21.236 Kr a nettója. Ez 24,16%-os elvonás, tehát az szja 5,66% volt kb.
Ezt csak azért fontos leírni, mert még mindig sokan hiszik azt, hogy itt magasak az adók... 5-6% szja vajon soknak számít?

De térjünk vissza a nyugdíjra... az ember fizeti az adóját, amiből egy képzeletbeli számlán szépen gyűlik az állami nyugdíja (allmän pensionen).
Ezt a fajta nyugdíjat mindenki kapja, aki valaha is dolgozott Svédországban. Van egy minimális összeg, egyedülállóknak kb. 7.600 Kr, házasoknak kb. 6.800 Kr, amit mindenképpen kap az ember (bevándorlók esetén nem tudom pontosan hogyan számolódik, de gondolom ha csak 20 évet élt itt nyugdíj előtt, akkoe ennek a felét kapják - bár a svédektől kitellik, hogy akkor is adják a teljes összeget :) ).

Ehhez jön még a mindenkori munkaadó által fizetett tjänstpension. Ennek több fajtája van, alkalmazottak esetén SAF-LO néven említik, de, hogy ez pontosan mit jelent, azt nem tudom.
Erről évente kap az ember értesítést, nekem tavaly 8.891 Kr gyűlt össze, de hogy pontosan mi alapján és pontosan milyen mértékben számít majd 38 év múlva a végelszámolásnál, arról elképzelésem sincs :)

A harmadik pillér az önkéntes nyugdíjpénztár (privat pension). Ez az ember vagy fizeti, vagy nem és ez az, amit ma indítottam el annál a banknál, ahol a számlámat vezetik - Sörmlands Sparbanken, ami a Swedbank egyik oldalhajtása.

A havi megtakarítás minimum 300 Kr (ennyivel kezdtem én is), a felső határ szerintem a csillagos ég. A befizetett összeg után az állam ad 30% adókedvezményt is, amit az éves adóvisszatérítésnél kapok majd vissza elvileg. Ez jelen esetben 12*300*0,30 azaz évi 1.080 Kr. De felfoghatjuk úgy is, hogy bár havi 300 Kr-val nő a megtakarításom, ez nekem csak 210 Kr-ba kerül. Ha ezt a pénzt visszaforgatom a nyugdíjamba, akkor máris ott tartunk, hogy az éves befizetésekre 30% kamatot kaptam (sajnos csak a befizetésre és nem a teljes ott lévő összegre :) ).
Ez a fajta kedvezmény havi 1.000 Kr megtakarításig él, tehát az ajánlott maximális befizetés évi 12.000 Kr. Ha a visszakapott összeget még melléteszi az ember, akkor az már évi 15.600 Kr.
Ha most 3 évig csak keveset, majd onnantól havi 1.000 Kr-t fizetek be + visszaforgatom az adójóváírást is, akkor 35 év alatt 546.000 Kr jön össze. Ez havi 4.550 Kr lenne, amikor visszakapom (+ kamatok).
Inflációval nem számoltam, de a hivatalos nyugdíjkalkulátor szerint az utóbbi esettel számolva havonta kb. 21.800 Kr-ra számíthatok (mínusz adó), illetve ehhez jön majd Nóri nyugdíja (ami szintén hasonló összeg lehet)...

Most már könnyen belátható, hogy miért van ennyi világutazó svéd nyugdíjas, igaz? ;)

A jövő

Voltam bent a cégnél beszélgetni a főnökkel. Mondtam neki, hogy hamarosan lejár a táppénzem és nem tudom, hogy meghosszabbítják-e. Ha nem, akkor jönnöm kell vissza dolgozni, ami nincs ellenemre, de jelenleg még eléggé korlátozottak a lehetőségeim a bal hüvelykujjam kvázi használhatatlansága miatt. :(

Megnyugtatott, hogy semmi vész, keresnek nekem valami munkát. Ha nem megy a régi munka, akkor másik gépet... ha az sem megy, akkor az irodában... esetleg a szereldében vagy bárhol máshol. Ne aggódjak, megoldják.

Ért egy nagyon kellemes meglepetés is a beszélgetés alatt: Ralf mondta, hogy 3 hónaja történt a baleset, nagyon szépen alakulok, nem hitték volna. Igen, feleltem, kb. 3 hónapja volt és már unok otthon ülni. Kicsit gondolkozott, majd megjegyezte, hogy pontosan 3 hónapja történt (január 19-én volt a baleset és április 19-én voltam nála); ráadásul akkor is pont csütörtök volt... nem hittem volna, hogy így számon van tartva a dolog és legfőképpen azt nem, hogy a főnök ennyire figyel. Nagyon jólesett!

Gyula mesélte, hogy nemrég volt egy kis gond is bent: az egyik kolléga elrontotta a referenciamunkáját az egyik lehetséges, új megrenedlőnek. Egy sok tonnás, rozsdamentes darabról van szó, aminek az ára 800.000 Kr. Volt kis mosolygás állítólag. Szerencsére kaptunk még egy esélyt, de a veszteség attól még megvan... így vélhetően ugrik az ezévi bónusz, bár ez a legkevesebb, csak a megrendelés legyen meg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése