2012. szeptember 8., szombat

Munka

Hétfőn végre sikerült aláírni a munkaszerződésemet. Az első igazi sikerélmény kint :)

A főnök - Peter - még mindig nagyon kedves, aranyos volt. Mindent elmagyarázott angolul, ami a szerződésben volt.
Hivatalosan hétfőtől dolgozom - 2011. május 30. Azért nem június 1-től, mert most lesz egy össznépi svéd banzáj, 5 - igen ÖT - napos hétvége következik, csütörtöktől hétfőig nem kell dolgozni. Nem semmi :)
Az eredeti felállás esetén 1 napot dolgoztam volna, utána 5 nap pihi, aminek nem sok értelme van (sem fizetés szempontjából, sem betanulás szempontjából). Így aztán jövő hónapban valamivel több pénzt kapok majd (2 napnyival).

Megbeszéltük azt is, hogy jó hosszú volt az út kifelé :) Érdeke, hogy itt bármi fontos dolgot intéáz az ember a munkahelyén, minden 2. - 3. kérdés / mondta arra irányul, hogy érdeklődjön az ember felől a főnöke, hogy minden rendben van-e, jól érzi-e magát... sokkal emberibb, mint amit az előző munkahelyemen tapasztaltam Magyarországon. Ott az emberek tárgyak voltak a folyamatosan vörös fejjel ördító, tajtékzó főnök szemében...


A szerződésről

Teljesen korrekt, benne van, hogy  hónap próbaidő van, ami 2011. november 30-ig tart. Utána automatikusan véglegesítenek. Peter szerint ez arra jó, hogy ha kiderül menet közben, hogy mégsem szeretnék itt élni, akkor haza tudok menni. Nem akartam neki részletesen kifejteni, hogy nekem a haza már Svédországban van :)

25 nap szabadság jár minden évben, de itt ezeket valamiért eltolják a következő évre. Ebben az évben nem lesz fizetett szabadságom, jövőre lesz 12-13 nap (részarányosan a fél éves munkaviszonyra), majd utána lesz meg mind a 25 nap. Ezen felül van havi 1 nap, ami fizetett "lógás". Havi egyszer indoklás nélkül távol lehet maradni, nem szól érte senki sem (a gép automatikusan beírja, mintha dolgztam volna). Azt nem tudom ez jár-e most nekem, de nem is nagyon érdekel, nem akarok hiányozni.

Minden hónap 25-én van a zárás, akkor kapunk fizetést. A túlóra a következő hónapban kerül kifizetésre. Ennek az az oka, hogy ha volt túlóra 25-ig, majd azt ledolgozott napnak véve nem dolgozom 27-én, akkor ugye nem fizetnek ki semmit, mert nem is túlóra volt, hanem előre ledolgoztam.
Másik érdekesség, hogy ha a bruttó órabérem (havi bér van, de leosztják a túlórához) mondjuk 100 Kr, akkor egy hétvégi túlóráért 150 Kr-t fizetnek. Ha úgy döntök, hogy ezt inkább lecsúsztatom és nem megyek be egy hétköznap dolgozni, akkor levonják a hétköznap bérét a túlóráéból (ugye 100 Kr) és a különbözetet kifizetik. Tehát ha minden szombaton dolgoznék, de hétfőnként nem, akkor ugyan annyit dolgoznék mint más, csak 4*8*50 Kr-val többet keresnék :) Mert rendesek... illetve: mert ez jár! Óriási különbség, ugye?

Ezen felül beléptettek a szakszervezetbe is, mert az kell. Itt ezzel csak jól lehet járni, nem érdemes ellenkezni, mert egyrészt akkor ferde szemmel néznek az emberre, másrészt nem mindegy, hogy munkanélkülisé esetén 1 évig vagy csak 6 hónapig jár a segély + fizetik a magánnyugdíjpénztárat. Havi 400 Kr-ért nem sok...


Fizetés

Mivel pályakezdő vagyok, nem dolgoztam még Svédországban és különben sem beszélek svédül a bruttó alapbérem 21.420 Kr. Mérhetetlen kizsákmányolás, főleg mert az itt dolgozó svédek 24.000 Kr és 26.000 Kr között keresnek :) Diszkrimináció! ;)
Erre jön a délutános műszak +20%-os pótléka, de mivel fele hónapban délutános vagyok, felében nappalos, ezért átlag +10%-kal lehet számolni.
Az adók minden járásban (kommun) - mások.

Mivel nagyon sok emberben él az a tévhit, hogy itt magasak az adók, kicsit számolgattam (forrás: Skatteverket - svéd adóhivatal):

Bruttó bér: 21.420 Kr
Műszakpótlék: 2.142 Kr (fenti 10%-a :) )

Adóalap: 23.562 Kr
Ebből
- helyi adó (kommunnek): 3.604 Kr
- megyei adó (län): 1.698 Kr
- temetési adó*: 101 Kr

Adózott (nettó jövedelem): 18.159 Kr

No, ezek szerint a bruttó bérem 77%-át kapom meg... 23% adót fizettem. Ez több, mint Magyarországon? Nem nagyon hiszem. Ebben benne van minden, a TB, nyugdíj, kutyafüle... nincs semmi extra lehúzás.

Ebből még lejön az opcionális szakszervezeti díj (400 Kr).

Marad 17.759 Kr.

A lakbér 4.109 Kr lesz + a villany még olyan 400 Kr.

Marad 13.250 Kr.

Ebből még fizetni kell az ennivalót (1.500 Kr tisztítószerekkel); telefonokat (200 Kr); TV-adót (173 Kr - sokan nem fizetik, svédek sem, de én fogom). Összesen 1.873 Kr.

Marad 11.377 Kr. Ebből lehet tankolni, szórakozni, törlesztőket fizetni, amit akarunk majd. Szerintem korrektnek tűnik...

Az sincs kizárva, hogy augusztus-szeptember környékén lesz fizetésemelés is, mert az minden évben kötelező (szintén a szakszervezet hatása). A mértékét nem tudom, azt sem, hogy nekem jár-e. Majd kiderül :)


Munka

Nagyon kellemes, egyáltalán nem megterhelő. 9 különböző munkadarab van, mindegyikkel mást kell csinálni. Van amire 4 furat + menet kerül, van aminek a közepére egy 50mm széles horony. Vannak kicsit összetettebb dolgok is, de egyik sem kivitelezhetetlen :) Az átlagos széria 50 vagy 100 db. Van ami lemegy 1-2 nap alatt, van ami 2 hétig megy, mert 1-1 darab elkészítésének ideje 2-2,5 óra. Olyankor abban az időben ülés, nézés, gépnyomkodás, méretellenőrzés van. Gyula tanulni szokott :)

A gép egy 5 tengelyes (X, Y, Z, B, C) megmunkálkó központ, 10 helyes szerszámtárral. Heidenhain vezérlés fut rajta, nagyon kellemesen kezelhető, csak 1-2 funkció hiányzik róla, nem tudni miért (pl. az előtolás %-os értékének kijelzése). De ennyi baj legyen :) Az asztal talán 3-4 méteres, de ebben nem vagyok biztos :) Svédül beszél, ami különösképpen nem gond, mert az a bár szó-mondat könnyen megtanulható.

Nagyon tetszik, hogy nem lóversenypályán dolgozom. Senki sem siet, nem kell kapkodni. Ha általában 50 db-ot csinálnak meg az A darabból, de nekem csak 40 sikerül, akkor az a hozzáállás, hogy: "Majd holnap meglesz a maradék 10".
Az előző munkahelyemen az volt a menetrend, hogy minden most kell, de lehet tegnapra is. Nem mondom, ment a cégnek, évi több mrd Ft-os forgalmuk volt (nyilvános adat), de az alkalmazottak teljesen ki voltak zsigerelve...

Egy munka elvégzéséhez mindig annyi idő kell, amennyi szükséges. - Ezt egy már lassan 40 éve kint élő magyartól hallottam. Valóban így állnak a dolgokhoz és lássunk csodát, van iparuk, van gazdaságuk, mindenki jól él. Magyarországon mindenki rohan, de egy helyben toporgás megy. Mi lehet ennek az oka?

Készült pár kép is az első munkanapról, de még meg kell szerezni Gyula telefonjáról :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése