2012. szeptember 8., szombat

Mindenről egy kicsit

Index fórum

Nem közérdekű információ, de felfüggesztem az Index.hu Svédországról szóló fórumán való aktív részvételt. Akinek kellenék itt vagy email útján megtalál...
Az ok nagyon egyszerű: nem vagyok hajlandó tovább vitatkozni olyan hülyeségekről, hogy a svédek rossz, képmutató, gerinctelen, álszent emberek-e vagy sem, illetve jó-e itt élni vagy sem. Különösképpen olyanokkal nem, akik folyamatosan csak hisztériázni tudnak mindenen, ahelyett, hogy örülnének annak, ami van.

Az a fórum jó ideje nem szól másról, mint a jajj de rossz itt, jajj de rossz ez, jajj de rossz az... akkor mi a fenét keresnek itt ezek az emberek?

Nemrég tudtam meg, hogy Svédországban minden sz@r (elnézést a kifejezésért)? De tényleg minden! Az emberek, az utak, a törvények, a bevándorlók, a tömegközlekedés, az időjárás, a munkahelyek... minden! Eszméletlen, igaz? Nem is értem, hogy mit csinál még itt ez a sok ember... itt a sok arab, lengyel, svéd, magyar és ki tudja milyen más náció... biztos mind tévedésből van itt vagy csak lekésték az előző kompot és megvárják a következőt, hogy azzal meneküljenek el innen el, jó messzire :)

Egy valami van, amit nem értek csak igazán: hogyan tudnak emberek így élni? Hogyan lehet minden nap azzal kelni, hogy itt vagyok egy választott hazában és utálom?
Én úgy kelek, hogy itt vagyok az új hazámban és szeretem! Mindegy hány fok van, mindegy, hogy előző nap csúnyán néztek-e rám... itt vagyok, boldog vagyok, itt a családom, a családom is boldog... mi kell még? Mi más számít még az életben, mint az, hogy boldogok vagyunk-e?
Na de az, aki soha, sehol sem boldog? Az, aki csak szenved mindenen? Milyen élet lehet ez?

Na de váltsunk témát, már így is többet kopott a klaviatúra, mint a téma megérdemelte volna a téma...

Hitel

Még a vásárlás előtt Csab felhívta a figyelmemet arra, hogy nem fogok hitelt kapni. A magyar kollégák a cégnél pedig azt mondták, hogy csak fastjobb - határozatlan idejű munkaszerződés - kell hozzá, semmi más.
Azért fontos ezt az elején elmondanom, mert mint már sok más is, ez is tipikus esete volt a félinformációk megtévesztő erejéről (van értelme a mondatnak? :) ).

Nézzük sorrendben a dolgot:
- kaptam hitelt, tehát Csab tévedett;
- van fastjobbom, mégsem kaptam volna hitelt, tehát a magyar kollégák is tévedtek.

Nézzük a másik oldalról a dolgokat:
- már 1 éve itt kell dolgoznom, pontosabban az előző év óta, hogy legyen multam a rendszerben. Esetemben ez nem állt fent, még csak nyár óta dolgozom itt. Következésképpen nem kaphattam hitelt. Csabnak mégis igaza volt!
- szerencsére a vásárlásnál ott volt apósom is, a kereskedő megkérdezte, hogy lenne-e a kezesem. Igent mondott. Így lett mégis hitelem. Tehát nem minden esetben elégséges feltétel a fastjobb megléte, bár mindenképpen szükséges. Tehát a kollégáknak igazuk volt, részben.

Röviden: ha az embernek nincs még legalább 1 éve munkája, akkor csak kezessel kaphat hitelt. Nem tudom, hogy ez minden esetben igaz-e, de esetemben (15e önerő és 25e hitel, autóra) működött. Ha már több mint 1 éve dolgozik, akkor kap hitelt kezes nélkül is... jó tudni!

Az autó papírjai

Megtörtént az adásvédel a kereskedőnél. Aláírtam 1-2 papírt Gyulával, ami a kölcsönről szólt, illetve az adásvételről. Megrendeltük neten a biztosítást és az adót is.

A hét elején jött is a levél a Transportstyrelsen-től, erre az évre az adó 470 Kr. Ezt be is fizettem azonnal, jobb a békesség.

2 nappal később jött a biztosításról a papír 3800 Kr lesz egy évre. Tegnap (2011.11.17 - csütörtök) pedig egy AutoGiro nyomtatvány, hogy vonni tudják a biztosítást a számlámról.

Szintén a héten jött még egy levél a Transportstyrelsen-től, amiben a forgalmit küldték el. 2 kb. azonos lap, az egyik kék, a másik sárga. Mindengyiken rajta van egy rakás nyelven (magyarul is), hogy Forgalmi engedély. Az egyiket (talán a sárgát) kell vinnem külföldre, ha autóval megyek.

Ezzel gyakorlatilag le is zárul az adásvétel, megkaptam minden papírt, hivatalosan is enyém az autó, be is fizettem mindent, amit kell.

Jogosítvány

Szintén a Transportstyrelsen intézi. Valamikor nyáron küldtem el nekik, hogy szeretnék svéd jogsit kapni, mert az jó (és a magyar úgyis lejár 1 év múlva).

Vártam, vártam, nem történt semmi... gondoltam írok nekik egy e-mailt, hogy mi a helyzet, lassan jó lenne megkapni az újat. Először mindig e-mailt írok, mert az egyszerűbb nekem. Ha nem válaszolnak, akkor telefonálok is. Ha van a közelben iroda (mondjuk Skatteverket), akkor oda mindig személyesen megyek be az összes papírommal.

Már nappal később válaszoltak is, hogy igen, megkapták, de csak valamikor szeptember közepén a levelet és akkor el is kezdték intézni a dolgot. Pontosan nem tudják mikor kapom meg az újat, de intézik, semmi pánik...

Várunk tovább türelemmel, mert igazából semmi más dolgom nincsen. Magyarországon majd vezetek nemzetközi jogsival illetve a magyat fénymásolatával. Norvégiában sem érdekelt senkit, hogy fénymásolt jogsim van...

Posta átirányítás Magyarországon

Utánajártam, havi kb. 1.400 Ft. Szép, ennyit nekem nem ér. A hivatalos leveleket majd nem veszi át senki és visszamennek a hivatalokhoz, a nem hivatalosak meg eláznak a postaládában (vagy a földön). Nem túlzottan érdekel, ami fontos, azt úgyis megtudom, ami nem, azzal minek zargassanak :)
Még az Intrumos időből emlékszem, hogy hány olyan adós volt, akiről azért mondtak le, mert "külföldre költözött, nem tudjuk a címét". Úgy látszik én is ebbe a kategóriába kerültem, bár nem vagyok adós, illetve nincs számottevő, ki nem fizetett tartozásom. Majd ha egyszer arra járok, rendezem ezeket a dolgokat is...

Mindenkinek szép napot,
itt most 5 fok van, nap közben 10 fok fölött volt...

Ez a bejegyzés egy álomvilág szerű Svédországban,
a Krisztus utáni 2011. év, Enyészet havának 19. napján íródott

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése